Zimní příprava - trénovat v indooru?

Zimní příprava - trénovat v indooru?

Zimní příprava - trénovat v indooru?

 
Je něco  mystického na snížení skóre? Věřte, že opravdu ne! Chcete-li hrát lépe nebo si jen co nejdříve snížit svůj HCP, pravidelně trénujte. Je prokázáno, že většina golfových hráčů netrénuje. Zlepšete svou fyzickou kondici a pružnost svých svalů. Kdy jindy to chcete udělat, když ne přes zimu. Jedna sezóna ukončena. Druhá začíná za 5 měsíců. Z pohledů trenéra - je zima přípravné období. Ideální čas na změny k lepšímu.
 

Kvalita není kvanita

 
Ačkoli i u nás existují golfisté, kteří by do indoorových center nevstrčili ani nos a raději se procházejí po zasněžených fervejích, drtivá většina českých golfistů si v průběhu zimy do některého z mnoha center cestu přece jen najde. Pojďme si nastínit úskalí, která zde číhají , ale pokusit se také sestavit nějaký účinný vzorový model obecné tréninkové jednotky, při které si hráč udrží alespoň svou výkonnost.
Obvykle neomezený přísun míčků totiž svádí většinu méně zkušených hráčů k honbě za kvantitou. Není žádnou výjimkou, hráč odpalující 200stý míček ve 45 minutě své hodiny. Hodnota takového tréninku je nulová. Hra z podložky je přece jen odlišná od hry z trávy. Nečistý kontakt není tolik vidět, míč letí omezenou vzdálenost, není poznat ztráta vzdálenosti, kterou by jedinec viděl venku, kde by míč byl ještě ve vzduchu, kdežto on si v hale chystá již další míček k prudkému odpálení.  
 

Univerzální model neexistuje, ale....

 
Zimní období je ideální především ke zdokonalování golfového švihu, a to nejlépe pod dohledem profesionálního trenéra (člena PGAC). Ostatní rádoby trenéři nemají dostatek vzdělání a mohou vašemu švihu spíše uškodit. V zimě je dostatek času provést důkladnou analýzu golfového švihu. Rozložit jej a pak znovu po jednotlivých částech poskládat. Udělat z něj fungující, opakovatelný systémový pohyb. Což vyžaduje tréninkovou morálku, důvěru v trenéra, trpělivost a především čas. A toho je v zimě dostatek. Začnete - li v listopadu máte do konce března 5 měsíců času. Zároveň nejste omezení denním světlem a v klidu můžete vyrazit na trénink i v večerních hodinách.
Ne každý však chce překopávat svůj golfový švih. Tomu rozumím. On má svou hodnotu i trénink "svého" golfového švihu. Kdy si ho jen udržujete 200 či 300 míčky týdně. Každou svou holí si odpalte po 10 či 15 míčcích. Začněte kratšími želez, přes střední a delší železa dojděte až k driveru. Rozhodně si zajděte dát pár puttů. Bude vám stačit 10 až 15 minut. U takového tréninku se zaměřte výhradně na před úderovou rutinu, tempo, kontakt s míčem a vybalancovaný finiš.
Rozhodně vynechejte tvarování ran a nácvik netypických úderů. To v indooru vážně nemá cenu trénovat. Nechte si to až na venkovní přípravu v dubnu. Bude ještě dost času. Turnajová sezóna začíná až v květnu.


Krátká hra


Nezapomínejte na krátkou hru a puttování. Věnujte se nácviku techniky. Koberce na chipingu či putting greenu v indorech bývají poměrně rychlé. Míče se na nich chovají odlišně od reálného greenu. Ale dobrý chip i putt se dají natrénovat v hale. Venku na skutečném greenu si jen pak ověřit chování míče na grrenu. Při chipování zkuste i jiné hole než tradiční Sw. Dají se použít skoro všechny co máte v bagu. Možná jste již viděli chipovat nějakého hráče na túře hybridem, zvláště je-li to hodně z kopce nebo do kopce. Pro trénink patování v hale využijte různé cviky, drilly, aplikaci iPing, kontaktujte profesionálního trenéra, ať vám nějaké ukáže. Jejich příliš mnoho pro tento článek. 


Objednat se ke mě na hodinu můžete telefonicky 604 290 812 případně emailem

Technologie

 
Já se jich nebojím a jsem jejich velkým zastáncem. Proč je nevyužít, když už tady jsou, že? Jejich nabídka je velmi pestrá a využití široké. Zmíním pár věcí, které používám já.


Mobilní telefon


úžasný jak se technologie vyvíjí. Natočit si svůj švih nebylo nikdy tak jednoduché. Na platformě až tak nezáleží. Aplikace Hudl Technique (bývalý Ubersense) i V1 Golf jsou jak pro iOS tak Android. Jediné co potřebujete je nějaká dobrá duše, která vás natočí nebo držák na golfový bag. Ten svůj jsem si pořídil u aircoachgolf.com. Skvěle drží jakýkoliv mobil, designově zajímavý, hodně povedený.


Snímače  


Určitě jste již zaregistrovali různé malé krabičky, které se dají připnout na rukavici, na shaft nebo se připínají na konec gripu - konečně jsem přišel na to, proč je v gripu ta dírka:-). Všechny tyto snímače snímají pohyb, pomocí bluetooth to přenesou do mobilu a co vám řeknou? Podle modelu, ale všechny určitě po jaké dráze se pohybovala hůl, rychlost hole, rovinu nápřahu a švihu k míči, délku nápřahu ve stupních, práci zápěstí, snímá pohyb boků, spočítá to předpokládanou délku rány. A mnoho dalšího záleží na modelu.


Radary


Tady už jsme trochu u dražších záležitostí. Nemyslím tím, ty malé radary, které zakoupíte za 100 Euro. Mám na mysli ty větší a mnohonásobně dražší. Většina z vás, kteří v poslední době absolvovali nějaký fitting to již znáte. Ano, ta relativně malá věc co stojí cca. 3metry za vámi a pomocí w-ifi přenáší data do iPadu či počítače. Nejznámější a nejlepší jsou Flightscope a TrackMan. Tyhle dvě zařízení vám řeknou o švihu tolik věcí, že to vlastně ani možná nechcete vědět všechno.  
V čem u radarů a různých snímačů spatřuji velký problém je interpretace získaných dat. Uvedu příklad, dozvíte se, že v impactu máte hůl otevřenou o 5 stupňů, dráha hlavy hole je zvenku dovnitř a AOA je mínus 10 stupňů. A co teď? Jak to opravit? Kde je příčina? S tímhle si běžně vzdělaný golfista neporadí. Budete potřebovat někoho, kdo odhalí postupy na nápravu a tou nejlepší volbou je zkušený profesionál.


Bodytrack


U nás na Kaskádě máme V1 coaching systém s dvěma kamerami a Bodytrackem. To je podložka, která snímá pohyb chodidel a přenos váhy během golfového švihu. Podložka na které hráč stojí zaregistruje i minimální pohyb.
 

Co chtít po profesionálovi?


Pokud profesionál vlastní výše uvedené pomůcky, požádejte ho o detailní analýzu vašeho golfového švihu. Na základě analýzy se dohodněte na sestavení postupu oprav, tréninkového plánu, stanovte si cíle, kterých budete chtít postupně dosáhnout. Ty se snažte stanovit reálně. Chtít do jednoho roku HCP 0, když váš současný HCP se pohybuje někde kolem 26 je z říše snů. Golf je vynikající žrout času. Kvalitní příprava a dobré výsledky jsou spíše dlouhodobou záležitostí. Čím budete hrát nižší čísla, tím více budete muset věnovat tréninku a fyzické přípravě.
 

Kondiční a fyzická příprava

 
Nejsem ani první ani poslední, který vám bude zdůrazňovat, že pro dobrý golf už nestačí mít jen dobrý golfový švih. Podívejte se v televizi na jakýkoliv přenos golfového turnaje. Až na drobné výjimky jsou to turnaje plné hráčů s atletickými postavami. Svaly jsou vidět všude. Na nohách, zádech, pažích. Navíc golf je jednostranný pohyb, který vyžaduje sílu svalů, jejich pružnost. Různá fyzická omezení mají samozřejmě vliv na golfový švih. Uvedu příklad, vaše bolest v bederní páteři (případně ztuhlost), povede k neudržení úhlu předklonu, který jste vytvořili při založení za míč. Toto narovnání během nápřahu ovlivní dráhu hole, přenos energie a mnoho dalšího.
Existuje testová sada, kterou vytvořili v Titleist Performance Insitiute – TPI. Co je TPI? Je to vzdělávací organizace, která se věnuje  studiu jak lidské tělo funguje ve vztahu ke golfovému švihu. Prochází jim pod rukama obrovské množství  hráčů golfu všech věkových kategorií, různé výkonnosti, různých postav apod. Získali obrovské množství dat, jejichž analýzou přišly na to jak správné fungování těla umožňuje  hráči švihnout co nejefektivněji.  A naopak jak různá fyzická omezení působí na golfový švih, případně způsobí zranění. Doporučuji najít si profesionála s certifikací TPI a nechat si udělat test. Celosvětově jich je něco přes 15.000. V České republice jich už pár taky je. Většina golfových profesionálů nejsou doktoři ani fyzioterapeuti, proto výsledek testu budete muset konzultovat s doktorem, fyzioterapeutem či osobním trenérem z oblíbeného fitnees centra, aby vám pomohl s odstraněním dysbalancí, zkrácenými svaly, silou svalů, kondicí.

Ať už se rozhodnete pro jakoukoliv variantu tréninku nebo dokonce netrénovat vůbec, rozhodně vám přeji, aby byla zima co nejkratší. Nezapomeňte, jsem tu pro vás a váš golfový švih. Pomůžu vám ho vylepšit a snížit vaše skóre.....
 
Martin Laimar
PGAC Head Professional
ŠKOLA GOLFU BRNO

PGAC HEAD PRO
Martin Laimar

Zeptejte se přímo

+420 604 290 812
martin.laimar@seznam.cz

Martin Laimar